Tuesday 26 August 2014

Projek Deko : DIY Hiasan Dinding


hye hye hye...
aku kembali lagi
hehe..... (^__^)


dah lama tak memblogkan diri rasa kejung semua jari jemari tangan
nak start tulis pun sempat termenung depan pc
adoyaiiii.......


okeh laa, disebabkan otak dah makin berkarat makanya aku pun tak koser laa nak buat ayat bunga2 sebagai starting kan.
so straight to the point, hari ni aku nak tunjuk cara DIY hiasan dinding
ekceli dah banyak pun tutorial buat mendalah ni
tapi aku saja nak share cara aku
eh blog aku kan.....pedulik lah
miahahahahahaaaaa....


1st thing 1st, jom kita review barang2 yang akan digunakan dulu.
let's cekidout ~



 okeh, ni antara barang yang aku gunakan. kain, polysterene, gam, gunting (xde dalam gambar), double tape (pun xde dalam gambar) dan benang. tu je kot barang yang guna. simple jer..



sebelum nak mula, kita survey harga lah dulu kan. nak jugak nengok berbaloi ke tak buat sendirik atau lebih murah beli siap je. hehe.. (^__^). untuk kain, aku beli 1.5 meter kat nagoya which equal to RM14.80. aku lupa bape RM semeter. polysterene aku beli kat kedai barang2 kawen. saiz tak besa sangat tak kecik sangat. sedang2 je. aku beli yang dah potong siap2 sbb kat rumah takde mesin potong polysterene tu kan. kang nak potong sendirik mau senget-benget jadiknya. aku beli 12 ketul (sebab nak buat 3 ketul frame) yang mana tiap satunya RM1.50. so equal to RM18.00. gam dengan tali beli kat kedai stationary. gam harga RM4.90 dan tali tu RM3.50. gunting dgn double tape pakai yang dah sedia ada kat rumah. so total belanja untuk projek ni RM41.20. 

dah abis jimat dah tu aku rasa.... (^__^)



 now, cara nak buat. untuk seketul frame aku perlukan 4 keping polysterene ni. ekceli depends pada selera masing2 la kot nak saiz frame dia nanti besar mana. kalau nak lagi besar, tambah lagi. pada aku, 4 keping ni dah memadai la untuk dapat saiz yang aku nak. tak terlalu besar dan tak jugak terlalu kecik. nak buat saiz besar2 sangat kang nampak penuh dinding. rumah dah ler tak besa mana. aku lekatkan polysterene ni guna gam. tunggu gam kering jap sebelum pegi ke proses seterusnya.



 lepas gam dah kering dan polysterene dah betul2 melekat kuat antara satu sama lain, ambik kain tadi kendian bentangkan lebar. letak polysterene atas kain untuk ukur saiz kain yang nak dipotong. lepas ukur dan lebihkan agak2 dalam 3-4 inci, gunting lerrrr... 

oppss..lupa nak kasitau, jenis kain yang aku pilih ni stretchable so kena hati2 la masa potong. if not, mau senget-benget kain kau nanti.



 lepas dah potong, lipatkan lebihan kain tadi kebelakang. kemudian digamkan. disebabkan kain ni stretchable, memang mencabar kesabaran la nak gamkan kain ni so aku punya solution, aku doubletape kan ajer. tambah lagi dengan selotep nak bagi kukuh. tapi make sure sebelum gam or selotep, kena tarik kain ni tegang2 supaya hasil frame tu nanti cantik. takde la kang dah penat2 gam + doubletape + selotep bagai kat belakang tup2 bila tengok kat depan renyuk2..kendur jer kainnya.. mau frust menonggeng..



 disebabkan aku tanak tanggung risiko yang selotep2 tersebut takkan tertanggal makanya aku carik kotak2 tak pakai kat rumah ni untuk aku tampal dan jadikan sebagai double protection. godeh punya godeh aku jumpa kotak non-stick pan ni. pun boleylaaa... potong agak2 pastu sapu dgn gam banyak2. kat frame kain tu pulak aku bubuh doubletape sebab tanak kadbod ni bergerak2 sementara nak nunggu gam kering.



 ni laa hasilnya lepas bertungkus lumus tampal sana tampal sini. sementara nak nunggu gam kering, aku buat lagi dua frame. masing2 sama jek step2 nya so aku malas nak citer lagi. korang repeat je la semula dari atas tu. kikikiii.... (^__^)



 tadaaaaaaaaa...........
amacam?? smart tak??
dengan kos tak sampai RM50 kau bole dapat 3 ketul frame ni. siap ada balance lagi kain tu. bole buat lagi seketol frame besa ni.



wallllaaaaaaaaaaaa......
ni 3 ketol frame yang berjaya aku siapkan dalam bajet masa tak sampai setengah hari.
eh baru perasan yang aku tak citer langsung bab tali. tali tu ekceli guna untuk buat gantung frame ni tapi sampai entry ni ditulis pun aku tak nyempat2 nak pasang lagi. tengah mikior kat mana nak gantung frame ni. time buat tak fikir la kan nak bubuh mana. dah siap baru nak fikir. ape pun taboleee... miahahahahaaaaa.....




k la, tu je tutorial untuk harini.
aku nak sambung membizikan diri dgn keje opis.
k, babaiii ~


1 comment:

  1. Salam...😊
    tgh godek2 blog ttg hiasan dinding tanpa paku n cat..last2 tjumpa blog sesibukecil ni..mmg menarik sgt..kalau tampal di dinding guna double selotape yg kita beli di hardware tu pon ok kan..?

    ReplyDelete