Tuesday 30 September 2014

Tutorial Ringkas Pasang Curtain Kat Rak Besi


Salam & hye..

berkaitan dengan post aku yang semalam, arini aku nak share sket la macam mana cara aku pasang curtain kat rak besi tu.
mungkin ramai yang dah tau pun.
tapi aku saja je nak share.
suka pulak nengok gambo banyak2 dalam blog nih.

miahahahaaahahaaaa...


okey la.. sebelum aku mengilai lebih dasyat mengalahkan pontianak, jom kita nengok barang2 dulu.



 ni je antara barang2 yang diperlukan..

1) yang pertama mestilaa CURTAIN tu sendirik kan.. watak utama tu!! kalo tader dia maka tak laa dinamakan tutorial pasang curtain. mihmihmihhh.. curtain ni aku beli kat kedai langsir. RM29.90 je sepasang. aku beli 2 pasang. lagi sepasang gantung kat tingkap. saja nak bagi matching kata orang..

2) yang kedua VELCRO TAPE. atau bagi sape yang tak tau..korang penah pakai or nengok org pakai kasut lekat2 tu kan? alaaa yg slalu kasut skola bebudak pakai tu.. haaa menatang yang lekat2 tu la org panggil velcro tape. tape tu aku beli kat kedai jual barang pengantin. RM5/meter. aku beli 3 meter je. ada la lebih dlm setengah meter lepas guna.

3) dan yang ketiga DOUBLE TAPE. aku beli yang jenis heavy duty punya. beli kat jusco aritu. seketol dalam RM7.90 kalo tak silap.



 kaedah pasangnya, memula pasang double tape kat bahagian paling atas rak. aku letak extra sket kat tepi2 dia. nak bagi lagi kuat.



 then kopek bahagian atas double tape tu. actually tape tu kaler dia jernih je mcm kat atas ni. yang kaler merah tu dia punya lapis atas jer before dikopek.



 then, ambik velcro tape dan tampal. oppsss lupa nak kasitau. velcro tape ni berpasangan. satu bahagian keras / kasar dan pasangan yang satu lagi tu lembut. untuk tampal yang kat rak ni, aku tampal pasangan velcro tu yang kasar. lepas tampal sampai hujung rak baru aku potong ngam2.



 satu bahagian yang lembut tu aku jahit kat curtain. jahit jelujur ajerrr... kasar pulak tu. almaklumlerrrr rumah takde mesin jahit. belasah ajer laa labuuu... asalkan kukuh jahitannya sudehhh.. kikikiiii...



langkah terakhir, lekatkan jer velcro tape yang bahagian lembut / soft (yang aku jahit kat curtain) dengan bahagian velcro tape yang kasar (yang aku gamkan kat rak). lekatkan sesama mereka macam kasut lekat skola tuuuu...

gambar yang last ni nampak clear sket pasangan velcro tape tu. satu side soft dan satu side lagi kasar. make sure masa nak beli korang dapat dua2 ni. harga dia memang untuk sepasang camni. takde jual asing2. kalo diorang jual asing2 means korang dah kena tipu la tuu... hehe


owhhh..lupa seperkara. curtain ni sebenonyer tak suit pun dengan saiz rak tu. lebar dia terlebih dan labuh dia pun melampau2. so sebelum pasang, aku adjust sket ikut saiz yang aku nak dan jahit. malu nak tunjuk part aku jahit tu. huduh bebeno gaya. main hentam jer jahit kasar2. heheee...



k laa, sekian tutorial ringkas aku untuk arini.
aku tak reti ngajoooo ohooooiiii!!
harap korang paham laa yerr


k, babai..


4 comments:

  1. terima kasih atas tutorial ni.. igtkan lekat pakai gam tembak tu.. huhuhhhuuuu.. ok, mggu dpn nak buat utk kabinet bwh table top.. :)

    ReplyDelete
  2. (^___^).. tak minat guna gam tembak tu sbb nanti hitam2 mcm kesan terbakar. lgpun penah gam panas tu meleleh jatuh kat kaki dulu. sakit wooo....tobat nak pakai lagi dah. huhu... pakai doubletape jenis ni ok. dia mmg strong insya-Allah..

    ReplyDelete
  3. Apa nama jenama double tape tu?
    Sy mmg nk cari yg heavy duty, asyik tertipu jek, mahal, Tp xkuat. Huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama dia ACRYLIC TAPE (heavy duty). so far pakai ni mmg kukuh laa. yg saya penah jumpa ada 2 size. satu kecik sket tp yang saya guna ni lebar dia dlm 1 or 1 1/2 inci camtu.

      Delete